Televizní seriály optikou feministických teorií
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376TST | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Iva Baslarová, Jindřiška BLÁHOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Modul kriticky představí televizní produkci pořadů seriálového typu od soap oper a telenovel přes reality show a další zábavní pořady až po tzv. quality TV. Aplikace feministických teorií se zaměřuje na specifikaci jednotlivých žánrů, obsahů a formátů až k publiku a důsledkům televizní produkce v rámci televizního a filmového průmyslu. Modul si dále klade za cíl představit základní přístupy k mediální konstrukci genderu. Zabývá se jí ve vztahu k mediálním obsahům. Každý blok se zabývá teoretickou reflexí dané problematiky, představuje také empirická data a příklady z praxe.
Výsledky učení
Kurz si klade za cíl seznámit studující se základními feministickými teoriemi vycházejícími ze sociálního konstruktivismu a s feministickými filmovými a televizními teoriemi tak, aby byli/y studující schopné/í identifikovat a interpretovat reprezentaci genderu v audiovizuálních dílech. Studující se seznámí nejen s obvyklými genderovými stereotypy a klišé, ale také s možnostmi subverzivního zobrazení genderových rolí a identit včetně přesahů ke queer reprezentacím.
Předpoklady a další požadavky
Žádné
Literatura
Povinná literatura
•Angová, I. 1985. Divákem Dallasu. Soap opera a melodramatická imaginace. Praha: Akropolis.
•Connell, R. W. 1987. Gender and Power. Cambridge, Oxford: Polity Press.
•Čuřín, M. Hanba tvůrců a chvála hráče? O genderových stereotypech a subverzivním hraní digitálních her. In Gender a výzkum, Jiroutová-Kynčlová, T., Baslarová, I. (eds.) Reprezentace genderu v populární kultuře. 2022 (roč. 23), číslo 1.
•Mulvey, L., Silverman, K., Lauretis de, T., Creed, B. (eds.). Feminist Film Theorists. London and New York: Routledge.
•Luhmann, N. Romantická láska. In: Láska jako vášeň. Paradigm Lost. Praha: Prostor.
•Fiske, J. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis.
•Lowery, M. M. The Traditional Romance Formula. In: Dines, Humez (eds.): Gender, Race and Class in Media. London: Sage, 1995.
•Heath, S. Three Essays on Subjectivity. 1986. In: de Lauretis, T. (ed.): Feminist Studies/Critical Studies. London: The MacMillan Press LTD.
•Robinson, L. S. 2004. Wonder Women. Feminisms and Superheroes. New York, London: Routledge.
•Baslarová, I.: Divačka „růžové knihovny“: „U sci-fi žehlím, u Růžovky si sednu, ani se nehnu.“ Preference postav na základě genderového vztahování se publika Ordinace v růžové zahradě. In Mediální studia, I/2014.
Doporučená literatura
•Merck, M. Sexuality in the City. 2004. In: Akass, K., McCabe, J. (eds.): Reading Sex and the City. New York: I. B. Tauris.
•Skeggs, B., Wood, H. Turning it on is a class act: immediated object relations with television. Media Culture Society, 2011, 33: 941.
•Chances, L. S., Watkins, B. X. 2006. Gender, Race and Class. Ofxord: Blackwell Publishing, pp. 17–49.
•Allen, L. ''Sensitive and Real Macho All at the Same Time'': Young Heterosexual Men and Romance. Men and Masculinities, 2007 10: 137.
•Alberto, M. 2015. “Of dubious and questionable memory”. The Collision of Gender and Canon in Creating Sherlock’s Postfeminist Femme Fatale. In: Farghaly, N. (ed.): Gender and the Modern Sherlock Holmes. Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers.
•Robinson, L. S. 2004. Wonder Women. Feminisms and Superheroes. New York, London: Routledge, pp. 65–95.
•Fiske, J. Gendered Television: Femininity. In: Gender, Race and Class in Media. Gail Dines and Jean M. Humes (eds.). London: Sage. 1995, s. 340-348.
•Warnke, G. After Identity. 2007. Rethinking Race, Sex and Gender. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 49–82.
•Geraghty, Ch. 1995. Social Issues and Realist Soaps: A Study of British Soaps in the 1980s/1990s. In: To be continued... Soap operas around the world. Robert C. Allen (ed.). London: Routledge, s. 66–81.
•Loewe, B. 2008. How We Enter: Men, Gender, and Sexualt Assault. In: Men Speak Out. Views on Gender, Sex, and Power. Tarrant, S. (ed.). New York and London: Routledge.
•Kellner, D. Cultural Studies, Multiculturalism and Media Culture. In: Dines, Humez (eds.): Gender, Race and Class in Media. London: Sage, 1995.
•Adamou, Ch. 2011. Evolving Portrayals of Masculinity in Superhero Films. In: Gray, R. J., Kaklamanidou, B. (eds.): The 21st Century Superhero Essays on Gender, Genre and Globalization in Film. Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen zkouškou
•80% účast a aktivita na semináři - tj. tolerovány jsou 2 absence.
•závěrečná esej v rozsahu 3NS, studující musí využít nejméně tři titulů z povinné literatury (70 %)
•námět vlastního seriálu s ohledem na genderovou tematiku či genderovou senzitivitu (30 %)
Poznámka
Obsah a harmonogram kurzu
Seminář 1. týden (2. října) - Úvod do tematiky (studující nemají zadanou povinnou literaturu)
Seminář 2. týden (9. října) - Seriály o ženách a pro ženy
*Connell, R. W. 1987. Gender and Power. Cambridge, Oxford: Polity Press, pp. 245–253.
*Mulvey, L., Silverman, K., Lauretis de, T., Creed, B. (eds.). Feminist Film Theorists. The Male Gaze. London and New York: Routledge, pp. 31-45.
seriál: Sex and the City s03e06
Seminář 3. týden (16. října) - Seriály jako mikroperspektiva společnosti (sociální stratifikace)
*Fiske, J. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis, s. 147-183.
*Jiroutová-Kynčlová, T., Baslarová, I. Dynamické formy a žánry: Reprezentace genderu v populární kultuře. In Gender a výzkum, Jiroutová-Kynčlová, T., Baslarová, I. (eds.) Reprezentace genderu v populární kultuře. 2022 (roč. 23), číslo 1.
seriál: The Leftovers s01e01
Seminář 4. týden (23. října) - Neviditelný patriarchát a reprezentace LGBTQ+
*Mulvey, L., Silverman, K., Lauretis de, T., Creed, B. (eds.). Feminist Film Theorists. Queering Desire. London and New York: Routledge, pp. 75-91.
*Sokolová, V., Kobová, L. (eds.). Odvaha nesouhlasit. Feministické myšlení Hany Havelkové a jeho reflexe. Baslarová, I. Dietlovy televizní osamělé ženy jako potížistky patriarchátu. Praha: FHS UK, s. 485-496.
seriál: Deadloch s01e01
Seminář 5. týden (30. října) - Seriály, které mohou říkat pravdu: žánr fantasy
*Rich, R. B. From Repressive Tolerance to Erotic Liberation: Maedchen in Uniform. In: Doean, M. N., Mellencamp, P., Williams, L. (eds.). Re-vision: Essays in Feminist Film Criticism, pp. 100-131.
seriál: True Blood s01e01
Seminář 6. týden (6. listopadu) - Utopie, dystopie a antiutopie
*Heath, S. Three Essays on Subjectivity. 1986. In: de Lauretis, T. (ed.): Feminist Studies/Critical Studies. London: The MacMillan Press LTD.
seriál: Příběh služebnice s01e06
Seminář 7. týden (13. listopadu) - Soap opery a telenovely jako tzv. femininní televizní žánr
*Angová, I. 1985. Divákem Dallasu. Soap opera a melodramatická imaginace. Praha: Akropolis, s. 49-59.
*Baslarová, I.: Divačka „růžové knihovny“: „U sci-fi žehlím, u Růžovky si sednu, ani se nehnu.“ Preference postav na základě genderového vztahování se publika Ordinace v růžové zahradě. In Mediální studia, I/2014.
seriál: Yo soy Betty, la fea (Ošklivka Betty) s01e01
Seminář 8. týden (20. listopadu)- Mýtus romantické lásky jako nástroj patriarchátu
*Luhmann, N. Romantická láska. In: Láska jako vášeň. Paradigm Lost. Praha: Prostor, s. 135-151.
seriál: Outlander s01e07
Seminář 9. týden (27. listopadu)- Tam, kam ženy nesmí: žánr sci-fi a adaptace počítačových her
*Čuřín, M. Hanba tvůrců a chvála hráče? O genderových stereotypech a subverzivním hraní digitálních her. In Gender a výzkum, Jiroutová-Kynčlová, T., Baslarová, I. (eds.) Reprezentace genderu v populární kultuře. 2022 (roč. 23), číslo 1.
seriál: Star Trek: Voyager s04e11
Seminář 10. týden (4. prosince)- Násilí a znásilnění: ženy jako oběti, mstitelky a vražedkyně
*Lowery, M. M. The Traditional Romance Formula. In: Dines, Humez (eds.): Gender, Race and Class in Media. London: Sage, 1995.
seriál: One Night s01e06
Seminář 11. týden (11. prosince)- Realismus: hrdinky každodennosti
*Fiske, J. Gendered Television: Femininity. In: Gender, Race and Class in Media. Gail Dines and Jean M. Humes (eds.). London: Sage. 1995, s. 340-348.
seriál: Derry Girls s01e01
Seriál 12. týden (18. prosince)- Superheroes x superzeroes
•Robinson, L. S. 2004. Wonder Women. Feminisms and Superheroes. New York, London: Routledge, pp. 65–95.
seriál: The Boys s03e08
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Čt | 15:40–17:15 | Iva Baslarová | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)