Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303VPD1 zápočet 1 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Rudolf ADLER

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Rudolf ADLER

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

  1. Společný řečový základ audiovizuálního výrazu. Znak. Vizuální sdružování. Vizuální kultura, řeč a komunikace. Historické souvislosti. Kinematografický obraz reality - jeho originalita a specifika. Záběr a jeho hlavní formotvorné prvky.

Film: Lumiére / A.S.Labarthe - Jean-Marc Chapoulie / Francouzský dokument k 100 výročí kinematografie.

  1. Rekonstrukční metoda realizace dokumentárního díla. Podmínky, možnosti, limity. Dokumentární film - narativita, příběh, drama. Dramaturgické aspekty a předpoklady užití rekonstrukční metody.

Film: Nanuk ze severu. /R.Flaherty/ Obě verze. Ozvučená i rekonstruovaná němá.

  1. Realizační aspekty a podmínky rekonstrukční metody. Motiv. Situace. Jejich režijní ztvárnění. Deskripce a emotivita. Problematika režijní práce s lidmi před kamerou.

Film: Viz téma 2.

  1. Reportážní metoda. Dramaturgická a realizační problematika. Možnosti a limity. Základní dramaturgické pojmy. Námět a téma. Jejich formulace a naplňování v realizační praxi. Historické souvislosti. Vzájemné vlivy, prostupnost a možnosti kombinace reportážní a rekonstrukční metody.

Film: Berlin / W. Ruttmann /

  1. Formy reportážní metody a jejich uplatnění. Direktní reportáž. Dramaturgická a realizační problematika.

Film: L Altro aspetto / Masimo Zerbinatti /

  1. Koncipované reportážní formy. Scenáristická a dramaturgická příprava. Kontrasty a jejich harmonizace uvnitř motivu a situace. Emoce a „pravdivost“. Komentář jeho typy funkce a možnosti v dokumentární tvorbě.

Film: Setkání Sainy s Paříží / J.Ivens /

  1. Reportážní a rekonstrukční metoda jako živé a efektivní realizační postupy. Současné uplatnění a efektivita.

Film. Ztišení. Za vojáčka mňa vzali. / R.Adler /

  1. Realita, exprese, symbolika, metafora a stylizace v dramaturgii a realizaci dokumentárního díla. Individuální rukopis a jeho zdroje v práci dokumentaristy.

Film: Země bez chleba / L. Bunuel /

  1. Spontaneita, kreativita. Možnosti experimentu v dokumentární tvorbě ve vztahu k realizačním a skladebným postupům.

Film: Na slovíčko Nizzo / J. Vigo /

  1. Téma, jeho formulace a zobrazení konkrétními realizačními postupy a prostředky v dokumentárním eseji. Metodika postupu detailní analýzy dokumentárního díla. Formování dokumentárního záběru a jeho pointa. Hudební a zvuková dramaturgie ve struktuře dokumentárního díla. Její podíl na účinku a výsledku.

Film: Koyanisqatsi. Anima Mundi. / G. Reggio /

  1. Důsledky nepřesné formulace tématu a jeho zobrazení na strukturu dokumentárního díla. Příčiny její nesoudržnosti a rozpadu. Detailní analýza struktury dokumentárního díla - pokračování.

Film: Praha / J. Šajmovič /

  1. Speciální kimematografické postupy, druhy a žánry ve vztahu k dokumentárnímu filmu. Možnosti a způsoby jejich užití v dokumentární tvorbě. Průnik a vzájemné ovlivňování metod dokumentárního filmu a výzkumných metod přírodních a humanitních věd. Aplikace v tvůrčí praxi.

Doplňkové téma: Český vědecko-populární film jako významný fenomen naší kinematografie. Jeho přínos rozvoji audiovizuálnímu vyjadřování.

Filmy: Výběr ukázek z díla J.Lehovce, F.A.Šulce, K.Goldbergera, M.Kabelíka, M.Bernata.

Film: Mikrokosmos. / Claude Nuridsany, Marie Pérednnou /

  1. Rekapitulace. Zadání temat písemných prací. Příprava na Kolokvium.

FILMY K ANALÝZÁM MOHOU BÝT PRŮBĚŽNĚ DOPLŇOVANY DLE AKTUÁLNÍCH POŽADAVKŮ

Výsledky učení

Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.

Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.

V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.

Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.

Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.

Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.

Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.

Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.

Předpoklady a další požadavky

Obecný přehled o dějinách dokumentárního filmu, nejdůležitějších etapách jeho vývoje a klíčových osobnostech ve světovém i domácím kontextu.

Literatura

BILL NICHOLS, Úvod do dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010, ISBN 978-80-7331-181-0

Guido Aristarco, Dějiny filmových teorií, ORBIS, Praha,1968

Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie, AMU, Praha, MFDF, Jihlava, 2004ISBN 80-7331-023-6

Gilles Deleuze, Film 1 Obraz-Pohyb, Národní filmový archiv, Praha, 2000, ISBN 80-7004-098-X

Gilles Deleuze, Film 2 Obraz-Čas, Národní filmový archiv, Praha, 2006, ISBN 80-7004-127-7

Rudolf Adler, Cesta k filmovému dokumentu, FAMU, AMU, Praha, 2001 /třetí rozšířenné vydání/ISBN 80-8588š-72-4

Jerzy Płažewski, Dějiny filmu 1895 - 2005, ACADEMIA, Praha, 2009, ISBN 978-80-200-1689-8

Béla Balázs, FILM, Vývoj a podstata nového umenia SVKL, Bratislava, 1958

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky ukončení první části tohoto dvousemestrového předmětu: minimálně 50% prezence, aktivní účast v diskusi.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 211
Sborovna KDT 211

(Lažanský palác)
ADLER R.
15:40–17:15
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:40–17:15 Rudolf ADLER Sborovna KDT 211
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů